System oświaty w Polsce i jego finansowe uwarunkowania
Katarzyna Maj-Waśniowska
Głównym celem monografii jest przedstawienie i analiza systemu finansowania oświaty w Polsce. Omówiono znaczenie i funkcję oświaty w społeczeństwie i gospodarce oraz kwestie określające zakres aktywności państwa w realizowaniu zadań oświatowych i sposób ich finansowania w świetle teorii dóbr publicznych. Przedstawiono rolę i strukturę systemu oświaty w Polsce, poddano analizie kompetencje administracji rządowej w zakresie oświaty oraz omówiono realizację publicznych zadań oświatowych przez jednostki samorządu terytorialnego. W badaniach empirycznych uwagę skoncentrowano na mechanizmie alokacji subwencji oświatowej zarówno w zakresie kształtu algorytmu podziału subwencji, jak i poszczególnych jego wag. Analizie poddano także najbardziej znaczący element wydatków oświatowych jednostek samorządu terytorialnego, jakim są wynagrodzenia nauczycieli. W podsumowaniu autorka podjęła próbę wskazania wyzwań stojących przed jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie realizacji zadań oświatowych oraz podstawowych czynników, które będą determinowały działania samorządów w najbliższych latach.
Treść:
1. Podstawy teoretyczne systemu oświaty
2. System oświaty w Polsce
3. Finansowanie zadań oświatowych przez jednostki samorządu terytorialnego
4. Mechanizm finansowania systemu oświaty - stan obecny i propozycje zmian
Opis
- Tytuł
- System oświaty w Polsce i jego finansowe uwarunkowania
- Autor
- Katarzyna Maj-Waśniowska
- Liczba stron
- 242
- Rok wydania
- 2017
- ISBN
- 978-83-7252-736-3