- -50%

Anna Karwińska, Jerzy Mikułowski Pomorski, Romana Paszkowska
Przedmiotem pracy jest proces internacjonalizacji dokonujący się na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Wejście studentów w międzynarodowe środowisko, dostosowanie się do jego warunków i podejmowanie w nim partnerskich działań wywołują problemy, które wymagają odpowiedniego przygotowania. W pracy omówiono zagadnienie edukacji do międzynarodowego dialogu – przedstawiono zmieniające się zadania edukacyjne szkoły wyższej, społeczne oczekiwania młodych ludzi w Polsce w warunkach integracji z Unią Europejską, a także rozwój Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie jako instytucji edukującej do dialogu międzynarodowego. Wyjaśniono pojęcie zaprogramowania kulturowego oraz przedstawiono metody rozwijania kompetencji międzynarodowej studentów zagranicznych i polskich w środowisku międzynarodowym, także w ramach formalnej edukacji akademickiej. Osobne miejsce poświęcono pojmowaniu przez studentów polskich jednej z podstawowych kategorii antropologicznych, jaką jest dom. Ich opinie i doświadczenia zestawiono z poglądami studentów zagranicznych pochodzących z krajów europejskich.